سبك غلط زندگی، بلای جان ما ایرانیان از تغذیه نامناسب تا عدم تحرک/ چرا ما ایرانیها به سلامتمان اهمی
بی توجهی به تغذیه
تغذیه از موضوعهای مهمی است كه نقش اساسی در سلامت جسمی و حتی روحی انسان دارد، هرچند دراین سالها چندان اهمیتی به آن داده نمیشود وگاه توجه به آن به دست فراموشی سپرده شده یا دست كم، مورد كم توجهی قرار گرفته است.
تغذیه سالم از مهمترین عوامل سلامت افراد است و به تغذیهای گفته میشود كه در كنار تأمین همه نیازهای غذایی بدن، عوارضی نیز برای سلامتی انسان به دنبال نداشته باشد.
تهدیدی به نام فست فود
یكی از شهروندان اظهار میكند: این روزها دیگر نسل جوان حوصله درست كردن ۳ وعده غذایی را ندارند و بیشتر اوقات به غذاهای آماده یا دراصطلاح فست فودها رو میآورند. به همین دلیل است كه میبینیم بیشتر افراد دچار اضافه وزن و حتی دچار بیماریهایی مانند كم خونی و فقر آهن میشوند.
درگذشته خانوادهها از نظر جسمی سالم بودند
یكی از شهروندان كهنسال کهنوجی نیز میگوید: امروزه خانوادهها و بهویژه زنان خانهدار، چندان زحمت غذا درست كردن را به خود نمیدهند و به بهانههای مختلف از درست كردن بسیاری از غذاهای مفید طفره میروند، اما از این موضوع غافلند كه بروز بسیاری از بیماریها در میان اعضای خانواده، ناشی از نداشتن تغذیه سالم است. به جای این همه مراجعه به پزشك و مصرف دارو میتوان با داشتن رژیم غذایی مناسب، بسیاری از مشكلات سلامت خود را درمان كنند.در گذشته برای بچهها بیشتر غذاهای محلی و سالم درست میكردیم و به همین دلیل بود كه خانوادهها ازنظر جسمی و روحی سالم بودند، اما امروزه شاهدیم كه خانوادهها بیشتر به غذاهای آماده رو آوردهاند.و درچنین شرایطی نباید انتظار خانواده ای سالم را ازنظر جسمی یا روحی داشت، چراكه نوع تغذیه بر جسم و روح تأثیرگذار است.
عدم تحرک جوانان و نوجوانان
اکثر خانواده ها برای تحرک فرزندانشان نمی توانند وقت زیادی بگذراند، تفریحاتشان شده بازی های رایانه ای و گوشی موبایل و تبلت!
تغذیه نامناسب در مدارس
یكی دیگر از شیوههای غلط تغذیه در ایران موادغذایی كه در بوفههای مدارس توزیع میشود است كه گریبان دانشآموزان را گرفته است. در بسیاری از مدارس در سطح شهر، بوفههایی داریم كه موادغذایی ناسالم میفروشند، بهویژه در مدارس غیر انتفاعی كه نظارت بر آنها كمتر است، ساندویچ كالباس و سوسیس و… به فروش میرسد. فروش نوشابه در بوفههای مدارس چه معنی دارد جز این كه ترویج آشكار تغذیه ناسالم است.وقتی در بسیاری از بوفهها شیر ندارند چرا باید نوشابه فروخته شود؟!
باید از همین حالا شیوه تغذیه سالم و تفریح سالم را آغاز کنیم که چگونه زندگی سالمی داشته باشیم.
انتهای پیام/